با سلام
در جهت تطبیق و سبک شدن انجمن تمام مطالب قبلی به قسمت بایگانی منتقل شده
و ازاین به بعد به طور کامل وتمام مطالب شما در موضوعات مشخص خود باقی می ماند.
توجه داشته باشید مطالب خود را با توجه به موضوع و تالار خود قرار دهید.

کد آهنگ

شکلک برای ارسال ها"کلیک کنید"

بازدید از تاپیک : 277
نمایش آدرس تاپیک
http://samen-bosh.ir/Forum/Post/115
اطلاعات نویسنده
محتوای پاسخ

ارسال ها
873
عضویت
12 /8 /1391
محل زندگی
بشرویه
سن
20
یاهو آی دی
پسند کرده
67
پسند شده
19

اينترنت بستري براي جنگ نرم

فضاي سايبر، محيط الکترونيکي واقعي است که ارتباط انساني را به شيوه اي سريع، فراجغرافيايي و با ابزارهاي خاص مستقيم و زنده ميسر مي سازد. به عبارتي، تئوري پيوند (ادغام) مکان در زمان، يا تبديل جهان جغرافيايي به دهکده جهاني، به صورت واقعي با رشد و گسترش فضاي مجازي اتفاق افتاد. اين فضا و محيط که بسياري از ويژگي هاي دوران فلسفي پساندرن را درخود دارد، موقعيت ها و شاخصه هاي بالقوه اي است که وجه جداسازي آن با ساير ابزارهاي رسانه اي و اطلاع رساني است.

۱- جهاني و فرامرزي بودن: ويژگي منحصر به فردي که فضاي سايبر را از ديگر رسانه ها جدا مي سازد، همين برد جهاني است. اين جهاني بودن با ارسال گستره امواج ماهواره اي از يک نقطه خاص به سراسر جهان متفاوت است. علاوه بر محدوديت هاي خاص امواج ماهواره اي در مناطق مختلف و مشکلات فني و محيطي آن، برنامه هاي ماهواره اي در يک نقطه مخصوص توليد و سپس انتشار مي يابد. در حالي که در محيط مجازي اينترنت، امکان توليد جهاني فراهم است.

۲- ويژگي فوق تصور ديگر در فضاي مجازي: امکان ارتباط دوطرفه به صورت سهل و آسان است. به عبارتي در اين محيط امکان هاي خاصي ارتباط سريع و آسان کاربران، سرورها و مديريت کنندگان را امکان پذير مي سازد اين ويژگي نيز در انواع ديگر رسانه ها با محدوديت ها و مشکلات خاصي روبه روست.

۳- جذابيت و تنوع، ويژگي ديگر فضاي مجازي است: ضمن اينکه امکان بهره برداري از همه جذابيت هاي خاص رسانه اي مانند : فيلم، عکس و …همان طور که ذکر شد مشتري مداري محض در تنوع و جذابيت اين محيط تاثير به سزايي دارد. شاخصه هاي ديگري نيز اين محيط را براي بهره گيري در عرصه جنگ نرم مهيا مي نمايد.

۴- مخاطب خاص و تاثيرگذار: همين مساله باعث شده که اينترنت و فضاي مجازي نوعي مرجعيت فکري-سياسي را براي کاربران ايجاد نمايد. گرچه مي توان ادعا کرد اين امر در جوامعي با فراگيري کاربران، موضوعيت خود را تا حدودي از دست داده است. اما حداقل در ايران هم چنان به عنوان يک نقش براي فعالين اين عرصه تعريف مي شود.

۵- مساله ديگر امکان عبور و عدم تقيد به بخش مهمي از قوانين و محدوديت هاي رايج در ساير رسانه ها است: اين امر به ويژه در محيط هاي غيررسمي بيشتر رايج است. به عنوان مثال وبلاگ ها با گستردگي ميليوني خود توانسته اند مخاطباني فراگير جذب کنند که به طور معمول مقيد به قوانين خاصي نيستند و چه بسا وبلاگي با مخاطباني به مراتب بيشتر از يک وب سايت و خبرگزاري رسمي، با دستي باز همه خطوط قرمز يک جامعه را زير پا بگذارد و بتواند از سد فيلترينگ و محدوديت هاي فني هم رها شود.

يا مي توان به کامنت ها و نظرهاي کاربران به عنوان يک بخش جذاب اشاره کرد؛ که مي تواند از قواعد رويه هاي موجود استثناء شود. همه اين ويژگي ها، امکان بهره برداري از فضاي رسانه اي در عرصه جنگ نرم را آسان مي کند.

از آنجا که اقناع مخاطب و موج سواري بر اساس خواست هاي افکار عمومي در ميان جوامع متعارض، مهمترين شيوه پيشبرد جنگ هاي نرم است. شاخصه هاي ذکر شده در فضاي سايبر، بسترها و ظرفيت هاي لازم را براي بهره برداري از اين محيط در راستاي هدف فراهم مي سازد.

مشت نمونه خروار

رويکرد مسوولين و دولت هاي معاند (دشمن) با نظام اسلامي، به شفافيت بحث کمک مي کند. به عنوان نمونه، در ايام نزديک به ۱۶ آذر که قرار بود برخي از مخالفان با حضور در خيابان ها به مقابله و تعارض با نظام بپردازند؛ “نتانياهو” نخست وزير رژيم اشغالگر رسما به مقام هاي آمريکا توصه کرد که از ظرفيت وب سايت هاي اجتماعي با ارايه اطلاعات خاص براي هدايت آشوب هاي اخلي استفاده کند.

در مورد ديگري “هيلاري کلينتون” وزير خارجه آمريکا از تلاش کشورش براي استفاده از ظرفيت فضاي مجازي عليه ايران اشاره نمود. اشاراتي از اين دست، از اهميت اين حوزه جهت فعاليت رسانه اي براي برخورد با نظام هاي معارض در ادبيات سياسي آمريکا، پرده برمي دارد.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی جام نیوز 

عاطفه اميني

امضای admin


سکوت و دیگر هیچ...

جمعه 19 آبان 1391 - 00:53
نقل قول این ارسال در پاسخ
:: خرید آنلاین شارژ موبایل ::